כל אדם הוא עולם ומלואו, ייחודי ושונה. כל תינוק שבא לעולם זקוק להבנה ולקשר המיוחדים רק לו ולאישיותו. יש תינוק פעלתני ויש תינוק מתבונן. יש תינוק שנרגע מהר ויש תינוק שבוכה בלי סוף. ואנחנו ההורים עושים כמיטב יכולתינו והבנתינו למלא את הצרכים של התינוקות שלנו ולגדלם עד בגרותם. אולם יש מצבים שמתפתחים קשיים בתהליך הגדילה. לעיתים הסיבות הן אובייקטיביות, קשורות לאירועי חיים שאין עליהם שליטה, ולעיתים יכולות להיות סיבות שנובעות מחוסר התאמה בטמפרמנט בין הורה וילד, במיקומו המשפחתי של הילד ועוד ועוד…סיבות אין ספור.

תפיסת העולם שלי היא שההורים הם הדמויות המשמעותיות ביותר והחשובות ביותר בחיי ילדיהם. שכל הורה אוהב את ילדיו ועושה כמיטב יכולתו למען ילדיו. אולם  במירוץ החיים התובעני בעולם בו אנו חיים אין תמיד את הזמן והכוחות לעצור ולבדוק שוב ושוב האם אנו הורים רגישים לצרכים המשתנים בחיי ילדינו בכל שלב ושלב בחייהם. והפרדוקס הוא שדווקא בעולם תובעני זה נדרשת יותר ויותר מעורבות ולאורך זמן רב יותר בחיי ילדינו. רוב ההורים פועלים באופן ספונטאני ומקווים שהאהבה והכוונה יגברו על כל האי הבנות והכל יסתדר בסופו של דבר. אלא לעיתים יש צורך ביותר מכך.

בהדרכה אנו בוחנים אתהיחסים בין ההורים והילדים דרך שלושה מרכיבים חשובים הקיימים בכל מערכת יחסים שהיא.:

  1. הקשר עצמו, התחושה ההדדית של אהבה, קבלה ותמיכה.
  2. המטרות החינוכיות, וכאן בא לידי ביטוי רצון ההורים בילד/ה מתפקדים, בריאים ויפים. עצמאיים ובעלי ביטחון עצמי, תלמידים טובים וחברותיים.
  3. הכבוד העצמי שלנו כהורים וכבני אדם.

לרוב, לא נעצור לבדוק מהם סדר העדיפויות שלנו לגבי שלושת המרכיבים בקשר באופן כללי ובודאי שלא בכל אירוע ואירוע. לכל הורה יש את סידרי העדיפות שלו באופן מודע או באופן פחות מודע. ישנם הורים שיעמידו את הקשר הטוב בראש סדר העדיפויות ויוותרו על הישגים. ישנם הורים שהצלחה בלימודים זו המטרה החשובה ביותר בחינוך ילדיהם. וישנם הורים שכל זמן שכבודם העצמי והערכים שלהם לא נפגעים, הם לא מוטרדים מסוגיות חינוכיות אלה ואחרות. אולם כשיש בעייה לילד או כשמבינים שיש בעייה בקשר, זה הזמן לחזור ולבחון דרך שלושת ההיבטים הללו, המרכיבים את היחסים, איך ניתן להבין ולשנות ולעזור לילדינו להתגבר על הקושי.
הדרכת הורים
בהדרכת הורים לומדים להבין מהם הצרכים שלכם כהורים ומהם צרכי ילדיכם. ומתוך ניתוח של אירועי יומיום מבינים האם אתם פועלים מתוך נטייה מובהקת להשגת מטרות וקצת מזניחים את הקשר עם הילד ואז יש הרבה כעס בקשר, או שאתם מטפחים את הקשר באופן כל כך מרצה שילדיכם מוותר לעצמו  בקלות רבה מדי מול דרישה נורמטיבית של השקעה. ישנם מצבים שההתנהלות של ילדכם לא מובנת ומדאיגה ואינכם יודעים כיצד לנהוג. אתם מנסים להסביר בסבלנות וגם בכעס אך לא זוכים לשיתוף פעולה.

הדרכת ההורים נותנת לכם דרך וכלים לבחון את התנהלותכם באופן יותר מודע ולקבל את ההחלטות המתאימות לכם ולילדיכם.

הדרכת הורים יכולה לשפר אווירה  בכל משפחה. במידה ובנכם או בתכם נקלעו לבעייה רצינית יותר, חשוב מאוד להתייחס מיידית ובכל הרצינות הראוייה ובכך תחסכו הרבה מאוד סבל בעתיד.

dbt הדרכת הורים